Skip to main content

Μελέτη Περιβάλλοντος: η Φυσική και η Κοινωνιολογία των μικρών!

μελέτη περιβάλλοντοςΤις προάλλες στην παιδική χαρά δύο μαμάδες συζητούσαν για τα μεγαλύτερα παιδιά τους, που πήγαιναν δευτέρα και τετάρτη δημοτικού αντίστοιχα. Είχαν παράπονα από τις δασκάλες τους γιατί “Τους συμπεριφέρεται σαν να είναι μεγάλα παιδιά. Τους ζητά να λένε την άποψή τους, τι πιστεύουν, να ερμηνεύουν, να προτείνουν.”. Αυτό για τις ίδιες ήταν λανθασμένο γιατί “Τα παιδιά είναι πολύ μικρά ακόμα. Δεν μπορούν να το κάνουν. Άστα για μετά αυτά. Τι δηλαδή, στις μεγάλες τάξεις τι θα κάνουν; Τώρα βάλτα να μάθουν αυτά που πρέπει.”.

Φοβόντουσαν δηλαδή ότι τα παιδιά τους δεν είναι ακόμα έτοιμα να χρησιμοποιήσουν νοητικές διαδικασίες και συμπεριφορές που χρησιμοποιούν (ή που τουλάχιστον ελπίζουμε να χρησιμοποιούν) οι ενήλικες. Καθώς επίσης ότι αυτές οι διαδικασίες δεν ενδείκνυνται για τη μάθηση, είναι καλύτερα τα παιδιά να μάθουν (υπονοώντας σαφώς την αποστήθιση) παρά να σκεφτούν.

Τότε όμως γεννάται το μεγάλο ερώτημα: και αν δεν το μάθουν σταδιακά από μικρή ηλικία, πώς θα αποκτήσουν αυτές τις δεξιότητες; Το λαχείο κληρώνει χρήματα, όχι δεξιότητες. Επίσης, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, τα παιδιά είναι πράγματι μικρά;

Το κατεξοχήν μάθημα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού που χρησιμοποιεί καταστάσεις της καθημερινότητας για να εμπλέξει τους μαθητές να τις συζητήσουν, να τις μελετήσουν, να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις, να επιχειρηματολογήσουν πάνω σε αυτές, είναι η Μελέτη Περιβάλλοντος. Ένα μάθημα για τους μικρούς ανήλικους που τους ωθεί να λειτουργήσουν σαν ενήλικες και να αποκτήσουν τις αντίστοιχες νοητικές, συναισθηματικές και γνωσιακές δεξιότητες.Αρκεί να υπάρχει η αντίστοιχη προσέγγιση από τον/την εκπαιδευτικό, το πνεύμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας με το περιβάλλον του μαθητή/τριας αλλά και το κατάλληλο υποστηρικτικό υλικό.

Σας προσκαλούμε να γνωρίσετε το εκπαιδευτικό υλικό της teacherland.gr για τη Μελέτη Περιβάλλοντος που με οδηγό τον μαθητή σχεδιάζουμε και προτείνουμε διδακτικά πακέτα για κάθε ενότητα των πρώτων τεσσάρων τάξεων του Δημοτικού σχολείου ώστε η διδακτική διαδικασία να είναι ευχάριστη, διασκεδαστική και «προκλητική» τόσο για τους μαθητές όσο και για τον διδάσκοντα. Με τον τρόπο αυτό επιθυμούμε να λειτουργήσουν όλοι μαζί ως ομάδα, να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν, να συν-δημιουργήσουν.

 

Νάντια Παπαγεωργίου

Υπεύθυνη Μελέτης Περιβάλλοντος στην teacherland

 

Υ.Γ.1 Σε μία δραστηριότητα της Δ’ δημοτικού προτείνουμε οι μαθητές να γνωρίσουν, να σχολιάσουν, να επιχειρηματολογήσουν, να προτείνουν και εν γένη να συζητήσουν γύρω από το Φράγμα των Τριών Φαραγγιών ένα υδροηλεκτρικό φράγμα στον ποταμό Γιανγκτσέ στην Κίνα. Ο Γιανγκτσέ θεωρείται ο σημαντικότερος ποταμός της Κίνας καθώς αποτελεί το κυριότερο πλωτό κανάλι και στη λεκάνη του Γιανγκτσέ ζει το ένα τρίτο του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Το φράγμα των τριών φαραγγιών είναι ο μεγαλύτερος σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όσον αφορά τις εγκατεστημένες μονάδες (22.500 MW) και δεύτερος όσον αφορά την ετήσια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μετά το φράγμα Ιταϊπού.

Πέρα από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το φράγμα έχει σκοπό να κάνει το ποταμό πιο πλωτό και να περιορίσει τις πλημμύρες του, οι οποίες κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα ήταν υπεύθυνες για το θάνατο περίπου ενός εκατομμυρίου ανθρώπων.

Η κινεζική κυβέρνηση θεωρεί το φράγμα ως ιστορική πολιτική, μηχανική και οικονομική επιτυχία και ένα σημαντικό βήμα για την μείωση της παραγωγής αερίων του θερμοκηπίου και την προστασία του πλανήτη μας.

Τα τρία φαράγγια, τα Φυσερό (Γκουτάνγκ), της Στρίγγλας (Γου) και η Δυτική τάφρος (Ξιλίνγκ) έχουν καταστραφεί από το φράγμα των τριών φαραγγιών. Θεωρείται υπεύθυνο για την εξαφάνιση του ποταμίσιου δελφινιού, αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά τόσο το ψάρι οξύρρυγχο του Γιανγκτσέ όσο και τον γερανό της Σιβηρίας, ένα πτηνό στα πρόθυρα της εξαφάνισης.

Επιπλέον γίνεται παρεμπόδιση της φυσικής ροής λάσπης που εμπλουτίζει το δέλτα (εκβολές) του ποταμού με θρεπτικά συστατικά.

Το φράγμα όμως προκάλεσε την βύθιση αρχαιολογικών και πολιτιστικών μνημείων, την απομάκρυνση 1,3 εκατομμυρίων ανθρώπων από τα σπίτια τους και οικολογικές αλλαγές, συμπεριλαμβανομένου του υψηλότερου κινδύνου κατολισθήσεων.

Επίσης, παρά την κατασκευή δεκάδων νέων μονάδων επεξεργασίας λυμάτων, μείωση της ροής του ποταμού έχει ήδη οδηγήσει σε συσσώρευση ρύπων που απειλεί να απονεκρώσει τα νερά. Το 2007 ο ποταμός ρυπάνθηκε από 30,5 δισεκατομμύρια τόνους ανεπεξέργαστα υγρά λύματα.

Υ.Γ.2 Προτείνουμε να κάνετε ένα μικρό κοινωνικό πείραμα, που ειδικά τώρα στην περίοδο των διακοπών είναι πιο εύκολο να γίνει λόγω χρόνου και ελευθερίας κινήσεων: καλέστε συνομήλικους φίλους των παιδιών σας και αφήστε τους να παίξουν (ακόμα καλύτερα εάν αυτό μπορεί να γίνει στη φύση). Εσείς κρυφτείτε και ακούστε τα σενάρια που δημιουργούν, τους ρόλους που μοιράζουν, τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και εν γένη των ρου των ιστοριών τους. Θα εκπλαγείτε με τις ικανότητές τους! Και θα αισθανθείτε και πολύ περίφανοι.