Skip to main content

Γλωσσικές Διαταραχές και Μαθησιακές Δυσκολίες-Πώς συνδέονται;

Σας παρουσιάζουμε ένα άρθρο που αφορά τις γλωσσικές διαταραχές και έχει επιμεληθεί η λογοπεδικός-ψυχολόγος κ. Αργυρώ Ελευθεριάδου. Εμείς απλά σημειώνουμε ότι ένας από τους σπουδαιότερους ανθρώπους που επηρέασαν τον πολιτισμό μας ήταν ο Αϊνστάιν, γνωστός και για τις μαθησιακές δυσκολίες που έπρεπε να χειριστεί στα μαθητικά του χρόνια.

γλωσσικές διαταραχές

Οι γλωσσικές διαταραχές εμφανίζονται στο 2% – 19% των παιδιών προσχολικής ηλικίας και είναι 3 φορές συχνότερες στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. Το 30-60% των παιδιών αυτών θα εκδηλώσουν δυσκολίες στις μαθησιακές και κοινωνικές τους δεξιότητες όταν θα ενταχθούν στο σχολικό πλαίσιο. Επιπλέον, δυσκολίες είναι πιθανό να εμφανιστούν στη ψυχολογία και στη συμπεριφορά τους.

Ένα παιδί στην προσχολική ηλικία με γλωσσικές διαταραχές πιθανό να παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση εννοιών, λεξιλογίου και προτάσεων. Μπορεί επίσης να δυσκολεύεται στην έκφραση με κύρια χαρακτηριστικά το περιορισμένο λεξιλόγιο, τη δυσκολία στο σχηματισμό προτάσεων με σωστή δομή, τις δυσκολίες στη χρήση του λόγου και τέλος τις φωνολογικές-αρθρωτικές δυσκολίες.

Στο σχολικό πλαίσιο τα παιδιά με γλωσσικές διαταραχές είναι πολύ πιθανό να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες. Αυτές περιλαμβάνουν δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή, την αντιγραφή, την ορθογραφία, τα μαθηματικά και τις ξένες γλώσσες. Συνοδεύονται από έλλειψη οργάνωσης και μνήμης, κινητική αδεξιότητα, δυσκολία στην αντίληψη του χώρου και του χρόνου, περιορισμένη συγκέντρωση, γρήγορη κόπωση και χαμηλή αυτοεκτίμηση σχετικά με τις μαθησιακές δεξιότητες.

Όταν ένα παιδί σε σχολική ηλικία παρουσιάζει αρκετά από τα παραπάνω χαρακτηριστικά πρέπει να παραπεμφθεί για αξιολόγηση σε ομάδα ειδικών. Η αξιολόγηση θα βοηθήσει στο να εντοπιστεί πιθανή ειδική μαθησιακή δυσκολία (δυσλεξία) αλλά και να διαχωριστεί από τη γενική μαθησιακή δυσκολία (χαμηλός δείκτης νοημοσύνης, αναπτυξιακή διαταραχή, ΔΕΠ-Υ, συναισθηματική διαταραχή).

Η έγκαιρη αξιολόγηση και παρέμβαση στις γλωσσικές διαταραχές και στις μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ σημαντική γιατί συμβάλλει στη σχολική επιτυχία, ενισχύει την κοινωνικοποίηση, τη συναισθηματική ολοκλήρωση και τη βελτίωση της συμπεριφοράς των παιδιών.

 

Αργυρώ Ελευθεριάδου

Λογοπεδικός-Ψυχολόγος

argyro@mail.com

facebook.com/kentrologotherapeias.el.a